Thursday 11 May 2017

These are the reasons (deel 2)

Ik paste voor mijn zwangerschap in maatje 46. Mijn BMI was echter te hoog om thuis te kunnen bevallen, dus ik moest verplicht een ziekenhuisbevalling (achteraf maar goed ook - lees dat verhaal hier). Vanwege mijn BMI kreeg ik extra controles op zwangerschapsdiabetes, ik ben in die 9 maanden lekgeprikt, om elke keer weer te horen dat ik geen diabetes had. Niet zo gek, want ik leef eigenlijk best gezond. Tijdens mijn zwangerschap was ik vrijwel niet aangekomen, mijn taille was zelfs zichtbaar slanker dan voorheen. Toch paste ik niet meer in maatje 46. Ja, mijn bovenmaat, die was 44/46. Mijn dijen moest ik in maat 52 hijsen. Mijn huid deed zeer als ik spijkerbroeken droeg, dus ik liep vaak in een joggingbroek. Mijn zelfbeeld was niet om over naar huis te schrijven en ik kampte met de gevolgen van mijn bevalling: Ik maakte geen melk aan, ik was constant moe, ik kon nauwelijks lopen.

Ruim een jaar na mijn bevalling werd er bij mij Lipoedeem geconstateerd. Na de lange en slepende zoektocht van mijn moeder, kwam ik erg snel aan mijn diagnose. Lipoedeem is erfelijk en ik had alle symptomen. Mijn dikke benen waren niet dik omdat ik "ongezond at" of "niet genoeg sportte". Dat mijn benen vele malen dikker uit mijn zwangerschap kwamen dan ze er in gingen had een reden: Ik was ziek.

Het valt wel zwaar om te beseffen dat er dus een tweede drempel is, als het gaat om een 2e kind. Een zwangerschap brengt een enorm risico met zich mee, omdat Lipoedeem heel erg sterk reageert op hormoonschommelingen. Lichamelijk zal ik er op achteruit gaan, dus is t eerst zaak dat ik vooruit ga en eigenlijk is de enige manier om echt vooruitgang te boeken, door middel van liposuctie. 

Liposuctie wordt gezien als een cosmetische behandeling waarvan de effectiviteit bij Lipoedeem niet wetenschappelijk is bewezen (empirisch gezien is er zat bewijs dat t werkt, maar hey) en wordt dus niet vergoed door de zorgverzekeraar. De vraag is dus of dit voor mij haalbaar gaat zijn - daar ga ik met Dr. Don over praten. Als hij mijn benen voor een niet TE hoog bedrag 15 jaar terug in de tijd kan zetten,  zou ik daar wel enorm bij gebaat zijn. 

No comments:

Post a Comment